تبلیغات
other - کدام را قبول کنیم ؛ قسم حضرت عباس رو یا دم خروس ؟!!!
























other

رجب سالروز مرگ محمد بن ادریس بن عباس بن عثمان مشهور به « امام شافعی» یكی از ائمه چهارگانه اهل سنت و پیشوای مذهب شافعی می باشد. از این رو بران شدیم تا گذری در احوالات او داشته باشیم .
وی در فضل اهل بیت علیهم السلام اشعار بسیار زیبایی سروده است که خواننده را به تحسین وا می دارد تا انجا که ابن اثیر در الكامل ج 16، ص 301 در مورد شافعی آورده:
«شافعی رئیس مذهب شافعی و دومین امام بزرگ اهل سنت و جماعت است كه خود از موالی علی و آل علی (ع) بوده است»
از معروف ترین اشعاری كه از شافعی در زمینه حب اهل بیت (علیهم السلام) رسیده است ، می توان به شعر زیر اشاره نمود :
یا اهل بیت رسول الله حبكم                 فرض من الله فی القران انزله
كفاكم من عظیم القدر انكم                  من لم یصل علیكم لا صلاة له  ای اهل بیت پیامبر دوستی شما امر واجبی است كه خداوند آن را در قران كریم بیان كرده است.
 در عظمت و بزرگی مقام شما همین بس كه هر كس بر شما درود نفرستد نمازش مقبول نیست.
در سروده‌ای دیگر آورده است:
...ان كان رفضاً حب آل محمد (ص) فلیشهدا الثقلان اِنی رافضی
اگر حب آل محمد (ص) رفض است، همه شاهد باشند كه من رافضی هستم.
  در جای دیگری آورده است:
 لو فتشوا قلبی...
 اگر قلب مرا بشكافند در آن دو سطر خواهند دید. عدل و توحید در یك طرف آن و حب اهل بیت (علیهم السلام) در سمت دیگر آن.
و یا این کلامش که گفته :
 
«لئن کان ذنبی حب آل محمد فذلک ذنبٌ لستُ عنه اتوب»
 
«اگر حب اهل بیت (علیهم السلام) گناه است من این گناه را دوست دارم و از آن توبه نمی‌كنم».
 
این یک طرف قضیه ؛
اما طرف دیگر قضیه اینکه ؛
سید مرتضی در کتاب الفصول المختاره که منتخبی از عیون شیخ مفید رحمهم االله است می نویسد :
حكى ربیع عن الشافعی فی كتابه المشهور :
لاباس بصلاة الجمعة و العیدین خلف كل امین و غیر مامون و متغلب فانه صلی علی بالناس و عثمان محصور
و معناه : انه علیه السلام كان متغلبا فكیف یصح قول ابن الندیم : كان شدیدا فی التشیع
ربیع ازکتاب معروف شافعی نقل می کند:
اقتدا به هر امین و غیر امین و متغلبی (تجاوزگر) در نماز جمعه و عیدین جایز است . چرا که علی زمانی که عثمان در حصر بود ، برای مردم نماز خواند .
معنی این کلام این است که : امیرالمومنین علی علیه السلام – نستجیربالله – متغلب بودند . با این حال چگونه کلام ابن ندیم در مورد شافعی که گفته : در تشیع استوار بود ، درست می باشد .
مرحوم تستری در قاموس الرجال ج 9 ص 95 بعد از ذکر این موضوع و پس از ذکر این شعر در مورد شافعی
«قل لمن قاسه بنعمان جهلا     ایقاس الضیاء بالظلماء» می نویسد :
اگر چه او در قول به رای از ابوحنیفه کمتر دچار اشتباه شده است و از لحاظ کمیت و اندازه ومقدار ، کمتر در ظلمت می باشد، اما از نظرکیفیت ظلمت ، مثل ابوحنیفه است  .

حالا به نظر شما قسم حضرت عباس رو باور کنیم یا دم خروس رو ؟!!!!
نوشته شده در سه شنبه 7 آبان 1392ساعت 06:45 ب.ظ توسط yar 314| نظرات ()

مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Night Skin